maanantai 26. joulukuuta 2011

Anselmann Huxelrebe Trockenbeerenauslese 1999 (Alkon tilausvalikoima, nro 959594)

Kiitosta pitää jakaa, kun kiitoksen aihetta on. Kiitos Alkolle. Uusi tilausvalikoimasysteemi on viimeaikaisista uudistuksista onnistunein. Taakse jäävät nuo lutuiset (lukuisat) säädöt paikallisessa Alkossa: henkilökunnan vaivaaminen, tilausvalikoimakansion pläräily, tilausnumeroshow, yhteystietojen kirjaaminen paperilappusille, noutoshow'sta nyt puhumattakaan. Eli nyt netti-Alkossa pääsee ruksimaan haluamansa tilausvalikoimatuotteet ja nettipankkitunnistautumisen kautta tilaamaan ne mihin tahanssaäflkaskasälkälgkläsdg.

No, ei tietenkään mihin tahansa Alkoon. Listalla on parisenkymmentä nouto-Alkoa sieltä täältä. Esim. Helsingissä vain Erottaja, keskustan Stocka ja yrityspalveluihin keskittyvä Ristikko Konalassa.

Se, että jokin on onnistuneinta, ei tosiaan merkitse sitä, että se olisi lähelläkään täydellistä. Käytäntö on tällaisenaan yhtä epäarvoistava kuin esim. Erikoisvalikoiman lähetysmaksut. Toisaalta lienee kohtuullista olettaa, että systeemi on vasta testausvaiheessa ja tuotantoon mennään koko Alko-arsenaalin voimin. Mikään muu ei voi olla tavoitteena.

Samalla olisi syytä tarkistaa tilausvalikoimakäytänteitä laajemminkin. Korkkiviallisen tilaustuotteen palauttamisesta liikkuu edelleen ristiriitaista tietoa (palautusoikeuden pitäisi olla itsestäänselvyys - mihin tahansa Alkoon/palvelupisteeseen), vuosikerrat eivät välttämättä täsmää tilaustietojen kanssa (todella merkittävä puute), laatikoittaistilauksia on sivistysnäkökulmasta aivan liikaa ja laatikkotuotteiden ostaminen pulloittain onnistuu vain satunnaisesti (huhujen mukaan jotkut Alkot jopa tilaavat asiakkaan pyynnöstä laatikollisen, jotta asiakas voi sitten ostaa yhden pullollisen, osa Alkoista puolestaan pitää hyllyssään ohjeiden vastaisesti yli kymmentä tilausvalikoimatuotetta, hyllytuotteiden sijaintitietoja ei puolestaan saa selville kuin Alkon henkilökunnan kautta etc.), valikoimista poistuvista ja/tai poistuneista tilaustuotteista ei ole missään tietoa (ei mikään vakava puute, mutta kun data on joka tapauksessa olemassa etc.), osa tilausvalikoimatuotteista osoittautuu uutisankoiksi (eli tuote onkin myyty eteenpäin "Kuhmon kamarimuusiikkijuhlille", vaikka tilauksen yrittäisi tehdä heti, kun tilausuutuudet on ilmoitettu). 

Eli, ehkä tässä järjestyksessä: 1) kaikki Alkot nettitilausten noutopaikoiksi 2) netti-Alkoon tieto siitä, mitä tilausvalikoimatuotteita on missäkin Alkossa hyllyssä saatavissa (ja mukaan ohjeet, kuinka yksittäispullot siirrätetään Alkosta toiseen) 3) tilausvalikoimavuosikertatiedot kuntoon 4) mahdollisuus muuttaa laatikoittaistilaukset pulloittaistilauksiksi - niin että säännöt ovat kaikille samat 5) sallitun tilausvalikoimatuotemäärän (tällä hetkellä 10 tuotetta/Alko, Lippulaivalla ei rajoituksia) nostaminen ja lopulta moisten keinotekoisten sivistysestinten poistaminen.

Summa summarum, konkreettisena ehdotuksena: Wanhan Kauppahallin Alkosta pelkästään tilausvalikoimatuotteisiin keskittynyt erikois-Alko. Valikoimiin mahdollisimman paljon Lippulaivasta puuttuvia tilaustuotteita. Ja lisää voisi aina ehdottaa. Tarvittaessa laatikkovalikoimiin kuuluvien tuotteiden yksittäistoimitus muihin Alkoihin. Ilman lisämaksua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti